08-756 99 00
Mån - Fre: 8.00-17.00 Lör & Sön: 9.00-14.00

FAQ

Inkluderat i flyttstädning

Samtliga rum:

– Dammsuger och moppar golv

– Dammar och torkar av målade ytor såsom dörrar, dörrkarmar, lister, trösklar, socklar etc

– Fönsterputs både in- och utvändigt. Om fönster kan delas torkar vi även på insidan.

– Rengöring av element där ni annars har svårt att komma åt, utan nedmontering

– Rengöring av stängda utrymmen såsom garderober

– Tak och väggar rengörs ordentligt

Kök – flyttstädning

– Väggar rengörs och kakel skrubbas ordentligt

– Skärbrädor torkas av

– Diskbänkar rengörs kliniskt

– Spisen rengörs både på ytan vad gäller plattor och vred men vi drar även ut den och gör rent bakom, samt invändigt där galler och övrigt får sig en ordentlig omgång. Notera! Om ugnsglaset är tudelat och du vill ha rent emellan, skruva isär detta eftersom vi inte gör detta av säkerhetsskäl.

– Väggar och tak runt spis där det ofta brukar vara särskilt smutsigt rengörs noggrant

– Kyl och frys skall frostas av på förhand av dig, för att undvika en ytterligare kostnad på 200kr efter RUT. Vi luftar samt torkar av dem både invändigt och utvändigt

– Köksfläkt och ventiler rengörs noggrant

Badrum – flyttstädning

– Där det finns kakel och klinkers rengörs detta noggrant så att alla avlagringar tas bort

– Toalett rengörs kliniskt

– Om det finns badkar rengörs detta ordentligt invändigt men vi flyttar även ut det för att komma åt bakom samt runtom, inklusive golvbrunnen och rensning av den

– Om det finns dusch rengörs den ordenligt med avseende på fettavlagringar och annat

– Samtliga skåp i badrum görs rent inklusive speglar

Tvättrum – flyttstädning

Förutom det som nämnts enligt samtliga rum ovan:

– Tvättmaskin samt torktumlare rengörs utvändigt. Om rengöring bakom dessa önskas skall de vara utdragna

– Filter och fack rengörs från ludd och avlagringar

– Bänkar, ventiler, golvbrunn och övrigt rengörs

Balkong och Uteplats – flyttstädning

Om ni valt att balkong eller uteplats skall ingå i flyttstädningen utförs:

– Dammsugning eller sopning av golvet på balkongen eller uteplatsen

– Räcken och stänger putsas ordentligt

– Om det är en inglasad balkong/uteplats putsas detta

Förråd, vind och garage

Rengörs om detta valts till i flyttstädningens omfång

Ej inkluderat i flyttstädning

– Tvättning av väggar och tak. Endast sanering av väggar samt tak i kök och badrum ingår

– Lösa föremål som inte tillhör bostaden i standardutförande

– Klistermärken, hängkrokar, spikar, lim, tejp och annat som använts för att sätta upp eller fästa föremål

– Persienner, men vi kan rengöra dessa enligt överrenskommen timdebitering

– Vattenlås. Demontering, montering och rengöring kan utföras som tillval

– Balkong. Rengöring kan utföras som tillval

– Garage. Rengöring kan utföras som tillval

– Behandling av golv, såsom ytbehandling av parkett

– Extremt smutsiga golv där skurning krävs utöver damsugning och moppning

– Fogar mellan kakel rengörs med svamp och medel vilket får bort tvålrester samt övriga avlagringar, missfärgningar och mögel på grund av misskötsel ingår inte

– Lampor, armaturer och övrig belysning, samt vitvaror kopplas inte ur av oss för att komma åt städning

– Inredning som behöver plockas isär utförs inte av oss för att komma åt med flyttstädning

– Tomt, uteplats, trädgård. Rengöring kan utföras mot överrenskommen timdebitering

– Förråd och vindsutrymme. Rengöring kan utföras som tillval

– Fönsterbleck utvändigt. Endast på balkong om rengöring av den har valts till

– Mellan fönsterglas där dessa inte går att dela

– Spräckta fönster

– Bortforsling av lösa föremål, skräp och annat som skall slängas

Tidsram

Här ges en tidsram för städningens utförande. Om bostaden är större än 80 kvm utförs flyttstädningen av flera så att den är färdig inom en dag.

0 – 49 kvm 4-5 timmar

50 – 59 kvm 4-6 timmar

60 – 69 kvm 5-7 timmar

70 – 79 kvm 6-8 timmar

80 – 89 kvm 7-9 timmar

90 – 99 kvm 9-10 timmar

100 – 114 kvm upp till 12 timmar

115 – 124 kvm upp till 12 timmar

125 – 136 kvm upp till 12 timmar

137 – 148 kvm upp till 12 timmar

149 – 159 kvm upp till 12 timmar

160 – 169 kvm upp till 12 timmar

RUT-avdrag

RUT-avdrag och privatpersoner

Privatpersoner har rätt att enligt skatteverkets regler göra avdrag upp till en övre gräns för vissa tjänster i hemmet. RUT är en förkortning och står för rengöring, underhåll, tvätt. För rätt till RUT-avdrag skall det innefatta tjänster i hushållets kärnverksamhet där bostad, fritidshus eller förälders hem räkans in. Exempel på tjänster där RUT-avdrag tillåts är vanlig städning, flyttstädning, klippning av gräsmattor, annan trädgårdsskötsel och även sådant som läxhjälp. På skatteverkets hemsida finns en lista vilken förtydligar vilka tjänster som kan ingå.

Hur mycket kan man dra av?

  • För dig som inte fyllt 65 år är maxbeloppet per person och år 25,000kr, med max 50 procent av arbetskostnad
  • För dig som fyllt 65 år är maxbeloppet per person och år 50,000kr, med max 50 procent av arbetskostnad

Vem kan utnyttja RUT-avdrag?

Den som ansöker måste vara 18 år fyllda, har betalat skatt i Sverige under året oavsett om inkomsten kommer från bolag i Sverige eller utomlands, och betalning av uppdraget som RUT-avdraget gäller är genomförd.

När har man inte rätt till RUT-avdrag?

Man kan inte anlita närstående såsom make/maka eller släktingar för att få RUT-avdrag godkännt. Inte ens om närstående har enskild firma. Detsamma gäller om man själv är delägare i bolaget som skall utföra tjänsten.

Hur kan man få rätt till RUT-avdrag?

Tre sätt gäller för rätten till avdrag: Anlitande av person med F-skatt, genom en förmån där din arbetsgivare betalar för tjänsten eller genom anlitande av privatperson som innehar A-skatt men inte driver enskild verksamhet eller innehar F-skatt.

Betalning

Vi erbjuder olika sätt för betalning:

  • Faktura
  • Swish, endast om kund inte har betalningsanmärkningar

Faktureringsavgift på 50kr tillkommer

För skatteavdrag direkt på fakturan behöver du ange ditt personnummer. Vi har anlitat Nox Finans för effektiv fakturahantering och på www.noxfaktura.se kan du se status samt aktuellt saldo för ditt uppdrag.

Garanti

Som kund får du alltid en garanti på flyttstädningen och uppdraget vi utför. Detta innebär att du kan känna dig säker till 100 % att uppgiften kommer utföras på ett säkert, noggrant och tryggt sätt. Skulle du som beställare av flyttstädningen av någon anledning inte vara nöjd med uppdraget ber vi dig vänligen kontakta oss så rättar vi till eventuella reklamationer kostnadsfritt direkt.

Om du vill reklamera

  • Eventuella reklamationer skall vara oss tillhanda inom 15 dagar från flyttstädningen
  • Meddela detta via telefon, SMS eller e-post
  • Eventuella åtgärder utförs kostnadsfritt

Se gärna till att du gör en översyn av städningen samma dag så att vi kan åtgärda eventuella brister direkt och innan den nya bostadsinnehavaren flyttar in. Vi ersätter inte kund om denne själv åtgärdat eventuella brister i flyttstädningen

Avbokning/Ombokning

Avbokning skall ske via vår kundtjänst inom 24 timmar från då flyttstädningen bokats. Detta sker lämpligast via e-post [email protected]. Vi tar inte emot avbokningar eller ändringar i beställning via telefon.

Städmaterial

Inom RUT-avdrag gäller att endast arbete kan räknas, material innefattas inte. På grund av detta tillkommer en kostnad för material om 100kr inkl. moms. Vi tar med oss utrustning och städmaterial och därför ber vi vänligen att ni inte lämnar något eget sådant i bostaden.

Nycklar till bostaden

 

Vi hanterar nycklar enligt hur det passar dig bäst. Det vanligaste är att vår personal släpps in på morgonen, flyttstädningen utförs, och när den är klar ringer vi upp så att du kan låsa. Om du inte har möjlighet att komma till bostaden går det bra att lösa detta på annat sätt, exempelvis att du lämnar nycklarna och vi lägger dem i brevinkast eller annat då flyttstädningen är klar.

Notera att vi dock ej tar ansvar för nycklar som lämnats åt oss i brevlåda eller dylikt men vi ansvarar för att de lämnas tillbaka efter att vi fått tillgång till dem.

Reklamation

 

Om du inte är nöjd med uppdragets utförande eller har andra synpunkter är du givetvis välkommen att kontakta oss. Ta bilder och skriv ihop en lista med punkter angående eventuella brister som du vill ha åtgärdade. Skicka detta därefter via e-post till [email protected]. Det är samma adress från vilken du fick bokningsbekräftelsen. 

Vi skickar därefter vidare informationen till den ansvariga arbetsledaren som kontaktar dig omgående. Detta sker normalt inom 30 minuter. Om den nya bostadsinnehavaren eller fastighetsägaren inte var nöjd med städningen trots ditt godkännande skicka en kopia på deras reklamation till oss via e-post. 

Om komplettering av flyttstädningen behöver utföras ser vi gärna att du är på plats och utför besiktningen med vår personal.

Försäkring

Vi är fullt försäkrade via Länsförsäkringar. Om en olycka skulle inträffa med skador som medför utgifter ersätter vi er för detta.

Vår policy är att personal som utför uppdraget skall kontakta oss på kontoret direkt då en skada sker, och efter detta kontaktas du av kundtjänst. Om du upptäcker en skada som vår egenpersonal inte uppmärksammat vill vi att du anmäler detta senast 2 dagar efter flyttstädningens utförande. 

städtillfället

Boka enkelt och njut av resultatet

Boka direkt på sidan 1
Boka direkt på sidan
Vi svarar inom minuter 2
Vi svarar inom minuter
Klart för besiktning inom 15 dagar 3
Klart för besiktning inom 15 dagar
Boka Online eller ring oss på 08-756 99 00
hjälp