08-756 99 00
Mån - Fre: 8.00-16.00 Lör & Sön: 8.00-14.00
Strömkarlsvägen 69 167 62 Bromma

FAQ

Inkluderat i flyttstädning

Samtliga rum:

– Dammsuger och torkar av golv

– Dammar och torkar av målade ytor såsom dörrar, dörrkarmar, lister, trösklar, socklar etc

– Fönsterputs både in- och utvändigt. Om fönster kan delas torkar vi även på insidan

– Rengöring av element där ni annars har svårt att komma åt, utan nedmontering

– Rengöring av stängda utrymmen såsom garderober

– Luftventiler

– Eluttag/Strömbrytare

Kök – flyttstädning

– Kakel skrubbas

– Skärbrädor torkas av

– Diskbänken rengörs

– Spisen rengörs både på ytan vad gäller plattor och vred men vi drar även ut den och gör rent bakom samt invändigt. OBS! Om ugnsglaset är tudelat och du vill ha rent emellan, skruva isär detta eftersom vi inte gör detta av säkerhetsskäl

– Väggar runt spis där det ofta brukar vara särskilt smutsigt rengörs

– Kyl och frys (endast om avfrostad)

– Mikrovågsugn

– Skåp, luckor och lådor in – och utvändigt

– Köksfläkt och ventiler

– Eluttag/strömbrytare

Badrum – flyttstädning

– Normal avkalkning av kakel och klinkers

– Toalett

– Om det finns badkar rengörs detta invändigt. Dra gärna ut badkaret för att vi ska kunna komma åt bakom samt runtom. Du behöver även nedmontera badkarsfront.

– Golvbrunn

– Om det finns dusch rengörs den med avseende på fettavlagringar och annat

– Samtliga skåp i badrum inklusive speglar

– Tvättmaskin samt torktumlare rengörs in – och utvändigt. Om rengöring bakom dessa önskas skall de vara utdragna. (OBS! Torktumlare med svåra filterkonstruktioner nedmonteras av kund)

– Eluttag/Strömbrytare

Tvättrum – flyttstädning

Förutom det som nämnts enligt samtliga rum ovan:

– Tvättmaskin samt torktumlare rengörs in – och utvändigt. Om rengöring bakom dessa önskas skall de vara utdragna. (OBS! Torktumlare med svåra filterkonstruktioner nedmonteras av kund)

– Bänkar, ventiler, golvbrunn

Balkong och Uteplats – flyttstädning

Om ni valt att balkong eller uteplats skall ingå i flyttstädningen utförs följande:

– Dammsugning eller sopning av golvet på balkongen eller uteplatsen

– Räcken och stänger putsas

– Om det är en inglasad balkong/uteplats putsas detta där det går att nå. OBS! Vi tillhandahåller ej några liftar eller förlängningsarmar

Förråd, vind och garage

Rengörs om detta valts till i flyttstädningens omfång

Ej inkluderat i flyttstädning

– Tvätt av väggar och tak. Endast rengöring av väggar i badrum ingår

– Rengöring av lösa föremål som inte tillhör bostaden i standardutförande (finns som tillval)

– Utdragning av gasspis på grund av säkerhetsskäl

– Borttagning av klistermärken, hängkrokar, spikar, lim, tejp och annat som använts för att sätta upp eller fästa föremål

– Borttagning av stearin

– Persienner (finns som tillval)

– Vattenlås under handfat eller diskhon (finns som tillval)

– Balkong/ Loggia/Terrass (finns som tillval)

– Garage (finns som tillval)

– Behandling av golv, såsom ytbehandling av parkett

– Extremt smutsiga golv där skurning krävs utöver damsugning och avtorkning (finns som tillval)

– Fogar mellan kakel rengörs med svamp och medel vilket får bort tvålrester. Borttagning av missfärgningar och mögel på grund av misskötsel ingår ej (finns som tillval).

– Urkoppling av lampor, armaturer och övrig belysning

– Inredning som behöver plockas isär utförs av kund

– Tomt, uteplats, trädgård (finns som tillval)

– Förråd och vindsutrymme (finns som tillval)

– Fönsterbleck utvändigt. Endast på balkong om rengöring av den har valts till

– Mellan fönsterglas där dessa inte går att dela

– Fönsterputs av över – och underrkantshängda fönster på utsidan. Dessa putsas endast på insidan och öppnas ej på grund av säkerhetsskäl

– Putsning av spräckta fönster

– Bortforsling av lösa föremål, skräp och annat som finns innan städtillfället

– Rengöring av ytor som är högre än 2,4m. Ett högre stege skall finnas tillgänglig om det är högre än 2,4m i tak.

– Garantin gäller ej fönsterputs då temperaturen är under -5°C eller kallare

Vid städning av möblerad bostad

Du behöver att tänka på några få saker om du beställer flyttstäd men din bostad är möblerad:

– Dra ut alla möbler från väggen för att städpersonalen ska kunna komma åt lister. Vi drar själva inte ut möbler utan städar endast runtom och där det går att nå.

 

– Önskar du avtorkning av möbler går det bra att lägga till det för 400:- efter RUT-avdrag i bokningsformuläret genom att klicka på ”Möbelavtorkning” eller mejla till oss om du bestämmer att lägga till det i efterhand.

 

– Finns det t.ex porslin/köksgeråd/annat inne i köksskåp/lådor/garderober som du önskar att städaren tar ut, rensar inne i dessa skåp/lådor/garderober och ställer in allt tillbaka, tillkommer det tillägg på 250:-/timme efter RUT-avdrag beroende på hur lång tid rensningen av dessa skåp har tagit. (Mejla gärna oss om du önskar lägga till det)

Tidsram

Här ges en tidsram för städningens utförande. Obs! detta är endast en uppskattning. Om bostaden är större än 120 kvm utförs flyttstädningen av flera så att den är färdig inom en dag.

0 – 49 kvm 4-5 timmar

50 – 59 kvm 4-6 timmar

60 – 69 kvm 5-7 timmar

70 – 79 kvm 6-8 timmar

80 – 89 kvm 7-9 timmar

90 – 99 kvm 9-10 timmar

100 – 114 kvm upp till 12 timmar

115 – 124 kvm upp till 12 timmar

125 – 136 kvm upp till 12 timmar

137 – 148 kvm upp till 12 timmar

149 – 159 kvm upp till 12 timmar

160 – 169 kvm upp till 12 timmar

Ytor över 170kvm upp till 12 timmar

RUT-avdrag

RUT-avdrag och privatpersoner

Privatpersoner har rätt att enligt skatteverkets regler göra avdrag upp till en övre gräns för vissa tjänster i hemmet. RUT är en förkortning och står för rengöring, underhåll och tvätt. För rätt till RUT-avdrag skall det innefatta tjänster i hushållets kärnverksamhet där bostad, fritidshus eller förälders hem räkans in. Exempel på tjänster där RUT-avdrag tillåts är vanlig städning, flyttstädning, klippning av gräsmattor, annan trädgårdsskötsel och även sådant som läxhjälp. På skatteverkets hemsida finns en lista vilken förtydligar vilka tjänster som kan ingå.

Hur mycket kan man dra av?

  • För dig som inte fyllt 65 år är maxbeloppet per person och år 75.000:- med max 50 procent av arbetskostnad
  • För dig som fyllt 65 år är maxbeloppet per person och år 75.000:- med max 50 procent av arbetskostnad

Vem kan utnyttja RUT-avdrag?

Den som ansöker måste vara 18 år fyllda, har betalat skatt i Sverige under året oavsett om inkomsten kommer från bolag i Sverige eller utomlands, och betalning av uppdraget som RUT-avdraget gäller är genomförd.

När har man inte rätt till RUT-avdrag?

Man kan inte anlita närstående såsom make/maka eller släktingar för att få RUT-avdrag godkännt. Inte ens om närstående har enskild firma. Detsamma gäller om man själv är delägare i bolaget som skall utföra tjänsten.

Hur kan man få rätt till RUT-avdrag?

Tre sätt gäller för rätten till avdrag: Anlitande av person med F-skatt, genom en förmån där din arbetsgivare betalar för tjänsten eller genom anlitande av privatperson som innehar A-skatt men inte driver enskild verksamhet eller innehar F-skatt.

Betalning

Vi erbjuder olika sätt för betalning:

  • Faktura 10 dagar (Endast vid godkänd kreditprövning)
  • SWISH

Faktura kommer alltid via mejl, bra att ha koll på spam-korgen.

Inställelseavgift på 50:- tillkommer.

Expeditionsavgift vid försenad betalning tillkommer med 250:-.

För skatteavdrag direkt på fakturan behöver du ange ditt personnummer.

Avbokning/Ombokning

Avbokning/ombokning skall göras skriftligen senast 2 dagar innan städtillfälle. Denna bör ske via e-post [email protected]. Vi avbokar/ändrar ej informationen via telefon. Om avbokningen sker mindre än 2 dagar innan det avtalade dagen för städtillfället debiterar vi fullt pris.

Städmaterial

Vi tar med oss all utrustning och städmaterial och därför ber vi vänligen att ni inte lämnar något i bostaden.

Nycklar till bostaden

Vi hanterar nycklar enligt hur det passar dig bäst. Det vanligaste är att vår personal släpps in på morgonen, flyttstädningen utförs, och när den är klar låser personalen efter sig och lägger nyckeln i brevlådan/brevinkast.

Det går givetvis att lämna nycklarna till oss i förväg om du inte har möjligheten att komma till bostaden. Du behöver dock mejla till oss för att få adress där du kan lämna din nyckel samt instruktion. Notera att vi tar ej ansvar för nycklar som lämnats till oss i brevlådan men vi ansvarar för att de lämnas tillbaka efter att vi har fått tillgång till dem (gäller endast om nycklarna ska lämnas tillbaka i brevinkast).

Ge även instruktioner angående nyckel och lås till oss via e-post. OBS! Om vi ska lämna nyckel i brevlådan, lägg de i ett kuvert. Vi tar inte ansvar om nyckel försvinner från brevlådan (gäller ej brevinkast).

Vi hämtar gärna upp nyckel eller lämnar den tillbaka där det är bekvämast för dig för 250kr/väg efter RUT-advarg.

Reklamation/Garanti

Som kund får du alltid en garanti på flyttstädningen och uppdraget vi utför. Detta innebär att du kan känna dig säker till 100 % att uppgiften kommer utföras på ett säkert, noggrant och tryggt sätt. Skulle du som beställare av flyttstädningen av någon anledning inte vara nöjd med uppdraget ber vi dig vänligen kontakta oss via mejl så rättar vi till eventuella brister kostnadsfritt inom skälig tid.

 

Om du vill reklamera

  • Eventuella reklamationer skall vara oss tillhanda inom 15 dagar från flyttstädningen.
  • Meddela detta via e-post till [email protected] samt bifoga bilder (krav), ej via telefon.
  • Eventuella åtgärder utförs kostnadsfritt.
  • Observera att garantin täcker ej sådant som vi inte kommer åt t.ex om högre stege ej finns på plats eller att garantin inte gäller fönsterputs då temperaturen är under -5°C eller kallare.

 

Vi skickar därefter vidare informationen till den ansvariga arbetsledaren som kontaktar dig omgående. Detta sker normalt inom 30 minuter. Om den nya bostadsinnehavaren eller fastighetsägaren inte var nöjd med städningen trots ditt godkännande skicka en kopia på deras reklamation till oss via e-post. Denna gäller ej om anmälan görs senare än 15 dagar efter städtillfället.

Se gärna till att du gör en översyn av städningen samma dag så att vi kan åtgärda eventuella brister direkt och innan den nya bostadsinnehavaren flyttar in. Vi ersätter inte kund om denne själv åtgärdat eventuella brister i flyttstädningen.

Om komplettering av flyttstädningen behöver utföras ser vi gärna att du är på plats och utför besiktningen med vår personal.

Försäkring

Vi är fullt försäkrade via Länsförsäkringar. Om en olycka skulle inträffa med skador som medför utgifter ersätter vi er för detta.

Vår policy är att personal som utför uppdraget skall kontakta oss på kontoret direkt då en skada sker, och efter detta kontaktas du av kundtjänst. Om du upptäcker en skada som vår egenpersonal inte uppmärksammat vill vi att du anmäler detta senast 3 dagar efter flyttstädningens utförande (OBS! 15-dagars städgaranti gäller ej vid skador!)

GDPR

EU:s allmänna dataskyddsförordning har medfört att vi har sett över våra privata säkerhetsrutiner och säkerställt att alla personuppgifter hanteras på ett säkert sätt och att våra tillvägagångssätt följer gällande lagar. Beträffande hantering av personuppgifter för medarbetare följer vi kraven för GDPR. Medarbetaren blir informerad om detta vid anställning.

Boka enkelt och njut av resultatet

Boka direkt på sidan 1
Boka direkt på sidan
Vi svarar inom 10 minuter 2
Vi svarar inom 10 minuter
Klart för besiktning inom 15 dagar 3
Klart för besiktning inom 15 dagar
Boka Online eller ring oss på 08-756 99 00
hjälp