FAQ

FAQ

  • Ej inkluderat i flyttstädning

    – Tvätt av väggar och tak. Endast rengöring av väggar i badrum ingår

    – Rengöring av lösa föremål som inte tillhör bostaden i standardutförande (finns som tillval)

    – Utdragning av gasspis på grund av säkerhetsskäl

    – Borttagning av klistermärken, hängkrokar, spikar, lim, tejp och annat som använts för att sätta upp eller fästa föremål

    – Borttagning av stearin

    – Persienner (finns som tillval)

    – Vattenlås under handfat eller diskhon (finns som tillval)

    – Balkong/ Loggia/Terrass (finns som tillval)

    – Garage (finns som tillval)

    – Behandling av golv, såsom ytbehandling av parkett

    – Extremt smutsiga golv där skurning krävs utöver damsugning och avtorkning (finns som tillval)

    – Fogar mellan kakel rengörs med svamp och medel vilket får bort tvålrester. Borttagning av missfärgningar och mögel på grund av misskötsel ingår ej (finns som tillval).

    – Urkoppling av lampor, armaturer och övrig belysning

    – Inredning som behöver plockas isär utförs av kund

    – Tomt, uteplats, trädgård (finns som tillval)

    – Förråd och vindsutrymme (finns som tillval)

    – Fönsterbleck utvändigt. Endast på balkong om rengöring av den har valts till

    – Mellan fönsterglas där dessa inte går att dela

    – Fönsterputs av över – och underrkantshängda fönster på utsidan. Dessa putsas endast på insidan och öppnas ej på grund av säkerhetsskäl

    – Putsning av spräckta fönster

    – Bortforsling av lösa föremål, skräp och annat som finns innan städtillfället

    – Rengöring av ytor som är högre än 2,4m. Ett högre stege skall finnas tillgänglig om det är högre än 2,4m i tak.

    – Garantin gäller ej fönsterputs då temperaturen är under -5°C eller kallare

  • Hur lång tid det tar och tidsram

    Tidsram för städningens utförande. Observera att detta är endast en uppskattning. Om bostaden är större än 120 kvm utförs flyttstädningen av flera så att den är färdig inom en dag.

    0 – 49 kvm 4-5 timmar

    50 – 59 kvm 4-6 timmar

    60 – 69 kvm 5-7 timmar

    70 – 79 kvm 6-8 timmar

    80 – 89 kvm 7-9 timmar

    90 – 99 kvm 9-10 timmar

    100 – 114 kvm upp till 12 timmar

    115 – 124 kvm upp till 12 timmar

    125 – 136 kvm upp till 12 timmar

    137 – 148 kvm upp till 12 timmar

    149 – 159 kvm upp till 12 timmar

    160 – 169 kvm upp till 12 timmar

    Ytor över 170kvm upp till 12 timmar

  • Vid städning av möblerad bostad

    Du behöver tänka på några få saker om du beställer flyttstäd men din bostad är möblerad:

    – Dra ut alla möbler från väggen för att städpersonalen ska kunna komma åt lister. Vi drar själva inte ut möbler utan städar endast runtom och där det går att nå.

     – Önskar du avtorkning av möbler går det bra att lägga till det för 400:- efter RUT-avdrag i bokningsformuläret genom att klicka på ”Möbelavtorkning” eller mejla till oss om du bestämmer att lägga till det i efterhand.

     – Finns det t.ex porslin/köksgeråd/annat inne i köksskåp/lådor/garderober som du önskar att städaren tar ut, rensar inne i dessa skåp/lådor/garderober och ställer in allt tillbaka, tillkommer det tillägg på 250:-/timme efter RUT-avdrag beroende på hur lång tid rensningen av dessa skåp har tagit. (Mejla gärna oss om du önskar lägga till det)

  • RUT-avdrag

    RUT-avdrag och privatpersoner

    Privatpersoner har rätt att enligt skatteverkets regler göra avdrag upp till en övre gräns för vissa tjänster i hemmet. RUT är en förkortning och står för rengöring, underhåll och tvätt. För rätt till RUT-avdrag skall det innefatta tjänster i hushållets kärnverksamhet där bostad, fritidshus eller förälders hem räkans in. Exempel på tjänster där RUT-avdrag tillåts är vanlig städning, flyttstädning, klippning av gräsmattor, annan trädgårdsskötsel och även sådant som läxhjälp. På skatteverkets hemsida finns en lista vilken förtydligar vilka tjänster som kan ingå.

    Hur mycket kan man dra av?

    • För dig som inte fyllt 65 år är maxbeloppet per person och år 75.000:- med max 50 procent av arbetskostnad
    • För dig som fyllt 65 år är maxbeloppet per person och år 75.000:- med max 50 procent av arbetskostnad

    Vem kan utnyttja RUT-avdrag?

    Den som ansöker måste vara 18 år fyllda, har betalat skatt i Sverige under året oavsett om inkomsten kommer från bolag i Sverige eller utomlands, och betalning av uppdraget som RUT-avdraget gäller är genomförd.

    När har man inte rätt till RUT-avdrag?

    Man kan inte anlita närstående såsom make/maka eller släktingar för att få RUT-avdrag godkännt. Inte ens om närstående har enskild firma. Detsamma gäller om man själv är delägare i bolaget som skall utföra tjänsten.

    Hur kan man få rätt till RUT-avdrag?Vi erbjuder olika sätt för betalning:

    • Faktura 10 dagar (Endast vid godkänd kreditprövning)
    • SWISH

    Faktura kommer alltid via mejl, bra att ha koll på spam-korgen.

    Inställelseavgift på 50:- tillkommer.

    Expeditionsavgift vid försenad betalning tillkommer med 250:-.

    För skatteavdrag direkt på fakturan behöver du ange ditt personnummer.

    Tre sätt gäller för rätten till avdrag: Anlitande av person med F-skatt, genom en förmån där din arbetsgivare betalar för tjänsten eller genom anlitande av privatperson som innehar A-skatt men inte driver enskild verksamhet eller innehar F-skatt.

  • Betalning

    Vi erbjuder olika sätt för betalning:

    • Faktura 10 dagar (Endast vid godkänd kreditprövning,)
    • SWISH

    Faktura kommer alltid via mejl och den kan hamna i spamkorgen.

    Inställelseavgift på 50:- tillkommer.

    Vi debiterar 250:- i expeditionsavgift vid försenad betalning för privat personer och 400 ex.moms för företag. 

    För RUT-avdrag behöver du ange ditt personnummer när du bokar tjänster.

  • Avbokning/Ändring

    Avbokning/ombokning skall göras skriftligen senast 5 dagar innan städtillfälle. Avbokning bör ske via e-post [email protected]. Vi avbokar/ändrar ej informationen via telefon. Om avbokningen sker mindre än 5 dagar innan det avtalade dagen för städtillfället debiterar vi fullt pris.

  • Städmaterial och städutrustning

    Vi tar med oss all utrustning och städmaterial. Lämna ej dina grejer kvar i bostaden. 

  • Nyckelhantering

    Vi hanterar nycklar enligt hur det passar dig bäst. Det vanligaste är att vår personal släpps in på morgonen, flyttstädningen utförs, och när den är klar låser personalen efter sig och lägger nyckeln i brevlådan/brevinkast.

    Det går givetvis att lämna nycklarna till oss i förväg om du inte har möjligheten att komma till bostaden. Du behöver dock mejla till oss för att få adress där du kan lämna din nyckel samt instruktion. Notera att vi tar ej ansvar för nycklar som lämnats till oss i brevlådan men vi ansvarar för att de lämnas tillbaka efter att vi har fått tillgång till dem (gäller endast om nycklarna ska lämnas tillbaka i brevinkast).

    Ge även instruktioner angående nyckel och lås till oss via e-post. OBS! Om vi ska lämna nyckel i brevlådan, lägg de i ett kuvert. Vi tar inte ansvar om nyckel försvinner från brevlådan (gäller ej brevinkast).

    Vi hämtar gärna upp nyckel eller lämnar den tillbaka där det är bekvämast för dig för 250kr/väg efter RUT-advarg. 


  • Reklamation/Garanti

    Som kund får du alltid en garanti på flyttstädningen och uppdraget vi utför. Detta innebär att du kan känna dig säker till 100 % att uppgiften kommer utföras på ett säkert, noggrant och tryggt sätt. Skulle du som beställare av flyttstädningen av någon anledning inte vara nöjd med uppdraget ber vi dig vänligen kontakta oss via mejl så rättar vi till eventuella brister kostnadsfritt inom skälig tid.

     

    Om du vill reklamera

    • Eventuella reklamationer skall vara oss tillhanda inom 15 dagar från flyttstädningen.
    • Meddela detta via e-post till [email protected] samt bifoga bilder (krav), ej via telefon.
    • Eventuella åtgärder utförs kostnadsfritt.
    • Observera att garantin täcker ej sådant som vi inte kommer åt t.ex om högre stege ej finns på plats eller att garantin inte gäller fönsterputs då temperaturen är under -5°C eller kallare.

     

    Vi skickar därefter vidare informationen till den ansvariga arbetsledaren som kontaktar dig omgående. Detta sker normalt inom 30 minuter. Om den nya bostadsinnehavaren eller fastighetsägaren inte var nöjd med städningen trots ditt godkännande skicka en kopia på deras reklamation till oss via e-post. Denna gäller ej om anmälan görs senare än 15 dagar efter städtillfället.

    Se gärna till att du gör en översyn av städningen samma dag så att vi kan åtgärda eventuella brister direkt och innan den nya bostadsinnehavaren flyttar in. Vi ersätter inte kund om denne själv åtgärdat eventuella brister i flyttstädningen.

    Om komplettering av flyttstädningen behöver utföras ser vi gärna att du är på plats och utför besiktningen med vår personal.

  • Försäkring

    Vi är fullt försäkrade via Länsförsäkringar. Om en olycka skulle inträffa med skador som medför utgifter ersätter vi er för detta.

    Vår policy är att personal som utför uppdraget skall kontakta oss på kontoret direkt då en skada sker, och efter detta kontaktas du av kundtjänst. Om du upptäcker en skada som vår egenpersonal inte uppmärksammat vill vi att du anmäler detta senast 3 dagar efter flyttstädningens utförande (OBS! 15-dagars städgaranti gäller ej vid skador!)

Flyttstädning har aldrig varit enklare🧘‍♀️ Flyttstädfabriken✅

Boka online